جزییات ربودن مرد جوان توسط ۲ شرور خطرناک اعترافات تکان دهنده مردی که پسرش را به قتل رساند مجازات قانونی پرداخت نکردن شارژ ساختمان چیست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی نوجوانان را افسرده می‌کند؟ دستگیری اعضای باند جعل و فروش مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد سرقت‌ میلیاردی باند زنان سارق با نوشیدنی بیهوشی در مشهد! لوازم آرایش فاسد شده چه آسیبی به پوست ما می‌زند؟ + جزئیات سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد ۵ توصیه راهگشا برای کسانی‌ که در آزمایشات پزشکی، دچار اضطراب می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۲ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند + فیلم مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم ترفندهای شستشوی خودرو با کمترین آب و صرف زمان محدود یک هشدار مهم به زنان گیاهخوار راه‌اندازی «دادگاه صلح» در خراسان رضوی پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌ها (۷ تیر ۱۴۰۳) اجرای نظم و عدالت بدون همکاری دو نهاد وکالت و قضاوت قابل‌تصور نیست
سرخط خبرها

راه‌اندازی ۸۴۱ دفتر اسناد رسمی، تنها در یک سال فاجعه است | خدمات‌دهی غیرحضوری رویکرد جدید سازمان ثبت اسناد

  • کد خبر: ۲۰۳۳۷۳
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
راه‌اندازی ۸۴۱ دفتر اسناد رسمی، تنها در یک سال فاجعه است | خدمات‌دهی غیرحضوری رویکرد جدید سازمان ثبت اسناد
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: درباره قانونی که برای ابلاغ مجوز به دفتر‌های اسناد رسمی در مجلس مصوب شده است، ایراداتی را وارد کردیم که مورد توجه قرار نگرفت؛ اکنون که در حال اجراست در ظرف کمتر از یک‌سال ۸۴۱ دفترخانه اضافه شده است. این مسئله فاجعه است.

به گزارش شهرآرانیوز پنجمین همایش روز گرامیداشت دفتر‌های اسناد رسمی با حضور جمعی از مدیران استانی و شهری، سردفتران و دفتریاران خراسان‌رضوی در سالن همایش‌های شهدای سلامت برگزار شد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در این مراسم با بیان اینکه امیدواریم دیگر شاهد تنظیم اسناد عادی در کشور نباشیم و یک بار برای همیشه بساط این اسناد عادی جمع شود، تصریح کرد: اگر این قانون تصویب شود، الزامات سنگینی دارد که باید زیرساخت‌های آن در سازمان‌های ذی‌ربط فراهم شده باشد. تلاش کردیم تقریبا از دو سال قبل، شرایط را برای اجرایی شدن این قانون فراهم کنیم.

علی خندانی بیان کرد: در آینده از حوزه ثبت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیک در دفتر‌های اسناد رسمی به سمت هوشمند‌سازی دفتر‌های اسناد رسمی پیش می‌رویم. البته غیرحضوری و هوشمندسازی به معنی حذف دفتر‌های اسناد رسمی نیست، بلکه با محوریت دفتر‌های اسناد رسمی این مهم محقق می‌شود. وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده، اسکن اسناد دفتر‌های اسناد رسمی بود که با همکاری و همدلی این مسئله محقق شد.

فاجعه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور با تأکید بر اینکه محور کار ما قانون است و به آن پایبند هستیم، افزود: درباره قانونی که برای ابلاغ مجوز به دفتر‌های اسناد رسمی در مجلس مصوب شده است، ایراداتی را وارد کردیم که مورد توجه قرار نگرفت؛ اکنون که در حال اجراست در ظرف کمتر از یک‌سال ۸۴۱ دفترخانه اضافه شده است. این مسئله فاجعه است.

خندانی ادامه داد: دفتر اسناد‌رسمی کاسبی و شغل و تجارت نیست. این شغل مبنای فقهی دارد. اینکه فردی در یک آزمون شرکت کند و به او ابلاغ سردفتری بدهند، نشان‌دهنده صلاحیت فرد نیست. درباره این قانون در مجلس درخواست بازنگری و اصلاح داریم. مسئولان به داد دفتر‌های اسناد رسمی برسند تا اوضاع از این بدتر نشود. این زنگ خطر را از مدت‌ها پیش به صدا در آورده‌ام.

نرم‌افزار «کاتب» ۲۲‌بهمن رونمایی می‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان‌رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دفتر‌های اسناد رسمی باید خود را با فناوری روز همراه کنند که رو به زوال نباشند، گفت: در‌همین‌راستا خدماتی را به‌صورت غیر‌حضوری حتی به هم‌وطنان خارج از کشور ارائه کردیم. در نرم‌افزاری به اسم «کاتب» که قرار است ۲۲‌بهمن‌ماه رونمایی شود، این خدمات نوین ارائه خواهد شد.

محمدرضا غلامپور با بیان اینکه تحول مثبت دیگری که انجام شد، طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیر‌منقول بود، گفت: این طرح نیز در حال طی کردن مراحلی است و البته موادی از آن نهایی شده است. البته بحث‌هایی هست که معامله‌ای عادی باطل یا غیرمعتبر تلقی شود یا غیر‌قابل‌استناد یا.... اگر یک‌بار برای همیشه بحث باطل بودن این گونه اسناد عادی همان‌گونه که نظر مجلس هم بود، به تصویب می‌رسید و کار را تمام می‌کرد، کمک بزرگی بود.

وی ادامه داد: درباره جذب تعداد زیادی از سردفتران در خراسان‌رضوی در مرحله نخست امیدواریم امتحان بعدی برگزار شود یا دراین‌باره تجدیدنظر صورت بگیرد.

رویکرد جدید سازمان، ثبت خدمات غیرحضوری است

مدیر‌کل ثبت‌اسناد و املاک خراسان‌رضوی، نیز در این همایش با بیان اینکه سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به عنوان اولین نهاد حاکمیتی در قالب دفتر‌های اسناد رسمی برون‌سپاری و خصوصی‌سازی را به منصه ظهور رساند، گفت: اکنون بسیاری از خدمات ادارات ثبت‌اسناد و املاک و ادارات اجرا از طریق دفتر‌های اسناد رسمی در همین قالب برون‌سپاری انجام‌پذیر است.

سید‌مرتضی مولوی‌پور، ادامه داد: اعتبار‌بخشی، تثبیت و حمایت از حقوق و مالکیت مشروع اشخاص حقیقی و حقوقی، مشارکت در تنظیم روابط و مناسبات اجتماعی و اقتصادی جامعه برای استقرار و تقویت عدالت و امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور و پیشگیری از اختلافات و دعاوی حقوقی مربوط مهم‌ترین تکلیف و وظیفه دفتر‌های اسناد رسمی است.

رویکرد جدید سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مبنی بر خدمات الکترونیک و ثبت نوین از سال ۹۲ در سامانه ثبت آنی، موجب بهبود عملکرد، افزایش رضایتمندی، کاهش خطا‌های انسانی، افزایش سرعت خدمات و امکان اصالت‌سنجی اسناد شده است و این رویکرد بعد از رفع نواقص جزئی به بهترین شکل ممکن در حال اجراست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->